עקרונות היסוד

ביה"ס הדו-לשוני 'גליל' הינו בי"ס ציבורי ערבי-יהודי אשר מחנך את כל הבאים בשעריו: תלמידים, אנשי חינוך וקהילה להיטיב עם המציאות. בית הספר מקיים מפגש אותנטי בין תרבויות, שותפות שוויונית ושיח הומניסטי למען יצירת חברה מתוקנת, שוויונית וסובלנית. אלה באים לידי ביטוי הלכה למעשה בתכניות הפדגוגיות החדשניות, המבנה הארגוני, טיב אנשי ונשות החינוך בצוות, המענים הרגשיים והחברתיים ומקומה האקטיבי של הקהילה.

שונות כמשאב

ביה"ס מהווה מיקרוקוסמוס לרב גוניות של ארצנו. בביה"ס לומדים זה לצד זה תלמידים/ות מוסלמים, נוצרים, דרוזים, יהודים דתיים וחילוניים בכבוד ובסובלנות. המפגש עם האחר ברמת תלמידים, צוות וקהילת ההורים, מהווה מרחב המאפשר התנסות בחברה משותפת, חברה המכילה את השונות והופכת אותה למשאב אנושי חשוב ביותר, במציאות המאתגרת שלנו ובמציאות הגלובלית של ימינו.

דרך המפגש היום-יומי, התלמידים מפתחים יכולות ייחודיות: הם מתנסים בחיי היום יום במציאות המאפשרת להתבונן בדברים מנקודות מבט שונות, להבין סיטואציות מורכבות, להיות פתוחים אליהן ולפתח דרכי התמודדות. ביטויו של החינוך הרב-תרבותי מתגלם בנוכחותן של השפות, ערבית ועברית, אשר מייצגות עולמות תרבות שונים, בלמידה בין תחומית, בשותפות האקטיבית של צוות ביה"ס, ובתכנית לימודים פעלתנית, מגוונת ועשירה.

פדגוגיה של חיבורים

בית הספר נוקט בלמידה חדשנית, תודעה סקרנית ומבוססת חקר (למידה מבוססת פרויקטים, למידה מבוססת מקום ולמידה מבוססת פתרון בעיות) ששמה במרכז עיסוק בסוגיות חברתיות, מקומיות ועולמיות. בדרך זו לומדים התלמידים לזהות בעיות, לעבוד יחד סביב מטרה משותפת ומשמעותית בתוך ומחוץ לכותלי בית הספר, לגלות מעורבות ולהשפיע על המציאות.

במהלך הלמידה התלמידים עוסקים באיתור משאבים, משא ומתן ושותפויות מקדמות ברמות שונות במטרה לתת מענה לסוגיה שמטרידה אותם. כל סוגיה מלווה בהגדרת הבעיה, חקר, בניית תוצר בליווי מומחים והצגת תהליך הלמידה מול מומחים וקהילה, לשיתוף וקבלת משוב מובנה. אלה עוזרים לתלמידים לעבוד יחד סביב מטרה מוגדרת מתוך סקרנות, אכפתיות ואחריות קולקטיבית חברתית.

מרחב הומניסטי

במטרה להבנות מנהיגות גלילית-עתידית ומתוך אמונה שכישורי מנהיגות נטמעים כבר בשלב הילדות, התלמידים לומדים בדרך שמפתחת חשיבה ביקורתית, אמפטית ואחראית.

הלמידה הפעילה בבית הספר מזמינה את הלומדים לנקוט עמדה, להיות מעורבים, לפעול ולהשפיע בזירות שונות כדוגמת וועדות בית-ספריות, קורסי בחירה מגוונים, רצועת "מרחבא," רצועות אח/ות גדול/ה ובמתן מענה דיפרנציאלי לצורות וקצב למידה שונים ונושאי למידה בינתחומיים, מתוך תפיסה הוליסטית של למידה והתפתחות.

לתלמידים בבית הספר ניתנים במה ומרחב לפיתוח אותנטי של יכולות, מיומנויות ועמדות. בנוסף, תכנית הלימודים בבית הספר ולוח השנה מתייחסים לנושאים אקטואליים, בהם מתקיים עיסוק בזכויות אדם ואזרח באופן מובנה ומתוך רצון לטעת בתלמידינו דעת ודעתנות.

חינוך מבוסס שיח

דיאלוג מהווה קו מנחה ומקשר בתכנית הלימודים ובהווי של בית הספר. הוא משמש ככלי חינוכי מכיל ומעצים המגשים ערכים הומניסטיים של הכרה וכבוד הדדיים.

הדיאלוג בא לידי ביטוי בבית הספר בקבלת החלטות, בשיח עם השותפים השונים- תלמידים, צוות וקהילה, קשר עם החונכים ואופן הערכת תהליכי הלמידה וההתפתחות של התלמידים והצוות.

הדיאלוג המובנה, מביא להמשגה מחודשת של מושגים ויחסים, פיתוח יכולת סנגור עצמי, לתיאור ולפרשנות רחבה של המציאות החברתית ולנקיטת אחריות אישית וקולקטיבית. אלה תורמים להתפתחות רגשית וחברתית, ובתקווה לכינונה של חברה משותפת וסובלנית.

תפריט נגישות